سه‌شنبه 5 مرداد 1400   11:53:10
1397/1/22 چهارشنبه

1397/10/11 سه‌شنبه
1396/11/7 شنبه
1395/11/20 چهارشنبه
پورتال جدید شهرداری کرج
با  عنایت به دو نقش مهم شهرداری ها  در اطلاع رسانی و ارایه خدمات و همچنین ضرورت ایجاد شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک، شهرداری کرج نیز نقش خود را در بستر سازی شهر هوشمند به خوبی اجرا نموده است. بدیهی است هدف غایی و نهایی در این راه خدمت رسانی در کنار ارایه اطلاعات و نیازهای داده ای شهروندان در قالب بستری تحت عنوان پورتال جامع شهری است که نیاز شهروندان به مراجعه حضوری به حوزه های مختلف شهرداری را از میان بردارد. در همین راستا سازمان فناوری اطلاعات به عنوان نماینده شهرداری کرج در حوزه فناوری، با تعویض پورتال جاری به پورتالی پویا در جهت اهداف فوق گام برداشت. از جمله قابلیت های پورتال جدید که در آدرس Karaj.ir برای شهروندان کرج در دسترس قرار دارد می توان به امکان ایجاد فرآیندهای سازمانی،گردش کار،گزارش سازی و یکپارچه سازی به همراه امنیت اشاره کرد.

برنامه ریزی استراتژیک(دانلود)
CRM(دانلود)
کنترل پروژه(دانلود)
مدل سازی فرآیند ها(دانلود)
مستند سازی(دانلود)


برگزاری دوره های آموزشی به صورت مستمر

به دنبال نیاز سنجی آموزشی که در مجموعه فاوا در خصوص پرسنل انجام شد، تقویم آموزشی سازمان برای سال 94 تدوین و دوره های آموزشی لازم در این تقویم پیش بینی شد. به همین منظور سلسله دوره های آموزشی در سازمان برگزار خواهد شد که ارتقاء توان علمی و مهارتی پرسنل را در سرلوحه خود دارد. این تقویم آموزشی به صورت مستمر به روزرسانی شده و دوره های آموزشی لازم برای کارکنان برنامه ریزی و برگزار خواهد شد.


 
1395/7/26 دوشنبه
1395/1/22 یکشنبه

 پروژه های اداره امنیت اطلاعات و مرکز داده 

پروژه مشاوره امنیت اطلاعات
پروژه مشاور امنیت اطلاعات، پروژه ای از جنس ارایه خدمات مشاوره ای و همچنین ارایه خدمات فنی می باشد که بخشی از آن توسط نیروهای مقیم و بخشی دیگر توسط مشاورین ارشد مستقر در شرکت مهندسی مشاور ارایه می گردد. در جریان این پروژه پیکربندی شبکه های LAN و WAN (وایرلس و فیبر) بررسی شده و اقدامات و دستورالعملهای امنیتی استاندارد در این خصوص تهیه می شود.
بازنگری و ارایه ملزومات امنیتی طرحهای شبکه تهیه شده توسط مشاور شبکه از دیگر بخش های این پروژه است.  امن سازی فیزیکی، امن سازی ساختار شبکه، نصب و راه اندازی سرویس ها، امن سازی تجهیزات، امن سازی ارتباطات، امن سازی ایستگاه‌های کاری، مجازی سازی، ذخیره سازی و پشتیبان گیری اطلاعات، نظارت امنیتی آموزش و فرهنگسازی پشتیبانی، مستند‌سازی، تدوین خط مشی‌ها و دستورالعمل‌های امنیتی از دیگر فعالیت هایی است که در جریان این پروژه اجرایی می شود.
 
مطالعه و پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) مطابق با استاندارد ISO 27001
پروژه تدوین طرح جامع سیستم مدیریت امنیت اطلاعات به منظور استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) ISO 27001  با هدف برقراری بستری برای حفظ ویژگی دسترسی پذیری اطلاعات برای افراد مجاز، حفظ محرمانگی اطلاعات و  حفظ تمامیت و صحت اطلاعات و ممانعت از اختلال در آن توسط افراد غیر مجاز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج اجرایی شد. در نهایت در شهریور ماه 94 و پس از برگزاری چندین دوره ممیزی داخلی و حضور سرممیز شرکت TUV آلمان، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج موفق به دریافت گواهینامه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات  ISO27001:2013 شد.
اخذ گواهینامه ISMS از سال 87 به صورت جدی در دستور کار بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها و اکثر دستگاه‌های دولتی قرار گرفته و در همین راستا از سال 93، سازمان فاوای شهرداری کرج نیز با هدف ارتقاء امنیت اطلاعات و پایداری خدمات در حوزه فناوری اطلاعات دریافت این گواهینامه را در اولویت های خود قرار داد.
 
 پروژه تست نفوذ
اجرای پروژه تست نفوذ روشی برای تخمین میزان امنیت یک کامپیوتر (معمولاً سرور) یا یک شبکه است که با شبیه‌سازی حملات یک حمله‌کننده (هکر) صورت می‌گیرد. در این روش تمام سیستم و نرم‌افزارها و سرویس‌های نصب شده روی آن برای یافتن مشکلات امنیتی آزمایش می‌شوند و سپس اقدام به رفع مشکلات موجود می‌شود. هر سیستمی که قابل استفاده توسط عموم باشد، لازم است که قبل از شروع فعالیت، تست نفوذپذیری روی آن صورت گرفته باشد که بعداً دچار مشکل نشود. وب‌سایت‌ها، شبکه‌های بانکی، فایل‌سرورها، ارایه‌دهندگان پست‌های الکترونیک و سایر سیستم‌هایی که از طریق شبکه خدمات ارایه می‌دهند نمونه‌ای از سیستم‌هایی هستند که باید روی آنها تست نفوذپذیری صورت گرفته شود.
  
پروژه مشاوره و طراحی مرکز داده
مرکز داده (دیتاسنتر) مکانی امن جهت متمرکز کردن سرورهای شبکه و استفاده از منابع مشترک نگهداری است. به این منظور اتاق های سرور یا مراکز داده در نهادهایی که با حجم بالایی از داده ها در ارتباط هستند ایجاد شده و مورد بهره برداری قرار می­گیرد.

پروژه پشتیبان گیری
واحد پشتیبان گیری در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات وظیفه تحویل، باز گردانی و بایگانی فایل های پشتیبان را برعهده دارد. در ابتدای کار فرم مشخصات عمومی/ فنی نرم افزارها و سرورها در اختیار مدیریت های مختلف (مدیریت برنامه ریزی و کنترل پروژه، مدیریت نرم افزار، مدیریت داده های مکانی، مدیریت شبکه و پشتیبانی فنی، پورتال) قرار گرفت تا پس از دریافت اطلاعات مورد نیاز در خصوص نرم افزارها،  فضای تقریبی مورد نیاز فایلهای پشتیبان مربوط به هر نرم افزار تخمین زده شود. در پایان هفته، هر مدیریت فایلهای پشتیبان مربوط به نرم افزارهای خود، که عموما فایلهایی با فرمت SQL  و پسوند bak. میباشند را از طریق CD/DVD، Flash، هارد اکسترنال و یا کپی آن روی شبکه به همراه فرم تحویل Backup در اختیار مدیریت پشتیبان گیری قرار میدهند. پس از تحویل فرم وکپی فایلها روی PC، کار تائید صحت و بازگردانی با استفاده از نرم افزار SQL 2014  آغاز می شود و تا بازگردانی تمامی فایلها این روند ادامه دارد.

 

1395/1/22 یکشنبه

 پروژه های اداره آمار و اطلاعات 
  
نظام یکپارچه آمار و اطلاعات(فرابر)
نرم افزار فرابر با هدف تسهیل و تسریع گردش آمار و اطلاعات در شهرداری کرج در سال 1387 در مدیریت آمار و فناوری اطلاعات استقرار یافت. به منظور فراگیری استفاده از سیستم، دوره های آموزشی با حضور رابطین مرکزی آمار برگزار گردید. طی این دوره، طرح پایلوت استقرار سامانه فرابر در حوزه معاونت خدمات شهری نیز با موفقیت به پایان رسید. با آماده شدن بستر ارتباطی و سخت افزاری ، با تلاش های اداره آمار، سیستم فرابر در مناطق دوزاده گانه و معاونت های ستاد مرکز توسعه یافت. به این ترتیب زمینه استفاده از سیستم یکپارچه جمع آوری آمار و اطلاعات در شهرداری کرج فراهم شده است. در حال حاضر این نرم افزار به صورت گسترده در کلیه حوزه ها در حال بهره برداری می باشد. همچنین نسخه آنلاین و تحت اینترنت فرابر در فاز توسعه نرم افزار فرابر ایجاد شده و مدیران ارشد در مجموعه شهرداری کرج و حوزه هایی که آمار و اطلاعات خود را در این نرم افزار به ثبت می رسانند قادرخواهند بود از طریق آدرس amar.karaj.ir به این سرویس نرم افزاری دسترسی پیدا کنند.

سالنامه آماری شهرداری کرج
آنچه با عنوان " سالنامه آمـاری شهرداری کرج " به صورت چاپی و الکترونیکی در دسترس شهروندان محترم شهر کرج و سایر علاقه مندان است، یکـی از معتبرترین منابع و مأخذ آماری است که انتشار آن از سال 1391 در مجموعه شهرداری کرج و با همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز شده است. این سالنامه آماری هرسال با الگوی واحد تهیه و منتشر می شـود. سالنامه آماری با ارائه تصویری از آمار و اطلاعات اساسی در بخـش هـای مختلـف توانسته است بسیاری از نیازهای آماری مدیران، برنامـه ریـزان و پژوهشـگران را تـامین نمایـد. این مجموعه در بخش های مختلفی گردآوری شده که حوزه های فعالیت شهرداری کرج به تفکیک معاونت ها، اطلاعات جمعیتی شهر کرج، مصوبات شورای اسلامی شهر، فعالیت های مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل را در بر می گیرد.
 
بولتن آماری
با عنایت به برگزاری سالانه گردهمایی معاونین و مدیران برنامه ریزی و توسعه کلانشهرهای کشور به صورت منظم و چرخشی در کلانشهرهای کشور، کمیته های مختلفی با اهداف مختلف تشکیل شده که تهیه بولتن آماری یکی از وظایف اصلی کمیته آمار و تحلیل اطلاعات است. با همین هدف، کلیه کلانشهرها موظف به ارایه اطلاعات آماری خود در قالب فرم های آماده هستند که خروجی ارایه این اطلاعات ایجاد آمارهای مقایسه ای بین کلانشهرهاست. بدین ترتیب کلانشهرهای کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، تبریز، قم، اراک، ارومیه، کرمان، همدان،کرمانشاه،زاهدان، اهواز و تهران هر ساله اطلاعات آماری خود را در جهت پاسخگویی به نیازهای آماری درون و برون سازمانی بر اساس اطلاعات درخواستی به دبیرخانه همایش ارسال می کنند تا به صورت کتاب منتشر شود.

پروژه داده کاوی
داده کاوی عبارت از استخراج اطلاعات و دانش و کشف الگوهای پنهان از پایگاه داده‌های بسیار بزرگ است و از آنجا که حجم بالایی از داده ها در سیستم های عملیاتی مختلف مورد استفاده در بدنه شهرداری کرج گردآوری و تجمیع شده، تحلیل این داده ها و استخراج الگوریتم های موجود در آنها اهمیت ویژه ای دارد.
تحلیل ها، الگوها و نتایج حاصل از نرم افزار داده کاوی به صورت بسیار تخصصی ارایه می شود و لازم است درگاهی برای نمایش ساده و قابل فهم از این نتایج وجود داشته باشد تا مدیران ارشد به راحتی بتوانند در تصمیم گیری های خود از آن بهره بگیرند. لذا با این هدف همزمان با انعقاد قرارداد پروژه داده کاوی، نرم افزار داشبورد تابلو با دریافت گواهینامه جهت ارتباط با این نرم افزار تهیه خواهد شد تا قابلیت نمایش خروجی های حاصل از نرم افزار داده کاوی را داسته باشد.طی تصمیم گیری های انجام شده، سامانه 137 نخستین پایگاه داده ای خواهد بود که به سیستم داده کاوی متصل می شود و داده های موجود در آن تحلیل و الگوریتم درخواست های شهروندان ارایه خواهد شد.

پروژه داشبوردهای مدیریتی

بدون شک یکی از برجسته ترین خدمات سازمان در سالی که گذشت(1395)، ایجاد داشبورد مدیریت مالی شهرداری کرج با استفاده از سامانه جامع فرابر بوده است. این سامانه با اتصال به سیستم جامع مالی شهرداری کرج، اطلاعات مربوط به بودجه، هزینه، درآمد و کلیه محاسبات مالی را بدون ایجاد اختلال در سیستم مالی، به طور همزمان با اجرای عملیات مالی، واکشی می کند. این اطلاعات به شکل نمودار، گیج(Gaje )، جدول و چارت به نمایش در می آید. به این ترتیب اقلام و شاخصهای کلیدی مالی در انبار داده سامانه آماری فرابر با داشبورد مدیریتی در دسترس کلیه مدیران ارشد، مدیران مناطق و شهردار قرار دارد.  با توجه به اهمیت حوزه مدیریت مالی ، در گام نخست، سازمان فاوا اقدام به راه اندازی داشبورد مدیریت مالی نموده است، اما این قابلیت برای کلیه حوزه های زیرمجموعه شهرداری کرج قابل ایجاد است. به این ترتیب که نرم افزار فرابر که داشبورد مدیریتی بر روی آن پیاده سازی شده، با اتصال به نرم افزارهای دیگر مانند نرم افزار جامع اتوماسیون شهرسازی، حقوقی و سایر نرم افزارها قادر به ساخت گزارشات مدیریتی و واکشی اطلاعات است.

 

 
 
 

1395/1/22 یکشنبه

 پروژه های اداره شبکه  و پشتیبانی فنی 

پروژه اتصال مجموعه شهرداری کرج به شبکه فیبر نوری
 
به منظور تامین امنیت در واحدهای تابعه شهرداری، اجرای پروژه های امنیت اطلاعات را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا، به منظور ارتقاء و بهینه سازی کیفیت و امنیت شبکه در شهرداری کرج، پروژه ایجاد شبکه فیبرنوری با همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اجرایی شد. در حال حاضر (سال 95) طول این شبکه در شهر کرج به 75 کیلومتر می رسد و 12 منطقه شهرداری کرج تحت پوشش این شبکه قرار دارند. علاوه براین، ستاد مرکز شهرداری کرج، شورای اسلامی شهر، بخشی از سازمان های تابعه(سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی، خدمات موتوری، قطار شهری، آرامستانها، زیباسازی) از طریق شبکه فیبر نوری با یکدیگر در ارتباط هستند.
شبکه فیبرنوری زیرساخت ارایه خدمتی بزرگ را به خانواده بزرگ شهرداری کرج فراهم کرده است. این خدمت، امکان کنترل و نظارت بر ترافیک در سطح شهر از طریق نصب دوربین های نظارتی و ترافیکی است که در سال 94 تعداد آن به 24 عدد رسید. در حال حاضر 25 دستگاه دوربین دیگر نصب و راه اندازی شده و یا در مرحله اجرا هستند که تعداد کل دوربین های سطح شهر را به عدد 50 دستگاه می رساند. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، در آینده نزدیک(سال 96)، 70 کیلومتر دیگر به شبکه فیبرنوری شهر کرج افزوده خواهد شد و زمینه افزایش چشمگیر سرعت در خدمت رسانی و ارتقاء کیفیت ارتباطات شبکه ای را به دنبال خواهد داشت. این پروژه در دو فاز طراحی شده است. در فاز نخست، تعدادی از مناطق شمالی شهر کرج ، ستاد مرکز شهرداری کرج، شورای اسلامی شهر کرج، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به شبکه فیبرنوری متصل شد. با اجرای شبکه فیبرنوری امکان ایجاد ارتباط پرسرعت شبکه ای بین مناطق و ستاد مرکز و سازمان ها ایجاد می شود. علاوه براین، ارایه سرویس های الکترونیکی به ویژه ویدئو کنفرانس بین مناطق به کمک شبکه فیبرنوری امکان پذیر خواهد بود. کاهش قطعی شبکه و افزایش سرعت برای شبکه اتوماسیون از دیگر مزایای راه اندازی شبکه فیبر نوری است. از آنجا که برش آسفالت در این پروژه توسط دستگاه ترنچر انجام می پذیرد، لذا قابلیت جمع آوری نخاله های حاصله از برش آسفالت و بارگیری در ماشین حمل نخاله وجود دارد و با اجرای این پروژه هیچگونه نخاله ای در سطح شهر باقی نخواهد ماند. همچنین علاوه بر این از آنجا که عمق برش آسفالت کم می باشد هیچگونه تداخلی با دیگر انشعابات از جمله آب یا گاز ایجاد نخواهد شد.
 

 پروژه تجهیز و اتصال مناطق شهرداری کرج به شبکه

تیم شبکه و پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، وظیفه خدمت رسانی به شهرداری های مناطق، معاونت ها، سازمان ها و سایر زیرمجموعه های شهرداری کلان شهر کرج را بر عهده دارد. به منظور  ارایه سریع و بهینه خدمات و ارتقاء زیرساخت های سخت افزاری، اقدامات متعددی توسط این تیم برنامه ریزی شده است. در فازبندی برنامه های اجرایی، توسعه و تکمیل زیرساخت های سخت افزاری از جمله اتصال تمامی مناطق شهرداری به شبکه محلی (LAN) در اولویت نخست قرار داشته است. با تلاش های شبانه روزی تیم شبکه، تمامی مناطق به شبکه متصل شده اند و توسعه شبکه در برخی مناطق ادامه دارد. در فازهای بعدی، طراحی منطقی و فیزیکی شبکه، هماهنگ سازی دسترسی به شبکه با سیاست های سازمان ها و طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت و مانیتورینگ شبکه در دستور کار تیم شبکه قرار خواهد گرفت. عمده فعالیت های صورت گرفته برای تجهیز و اتصال مناطق به شبکه در قالب Passive تعریف می شود.
 
بخش غیرفعال(Passive) شامل داکت کشی، راه اندازی شبکه، نصب و راه اندازی دکل ارتباطات رادیویی، نصب و راه اندازی کامپیوترها و مواردی از این دست است. هرچند فعالیت های Passive و Active برای راه اندازی شبکه بسیار در هم تنیده است و تفکیک این دو از هم کار دشواری به نظر می رسد.

 پروژه پشتیبانی فنی شبکه شهرداری کرج 

کلیه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری و پشتیبانی از سیستم های رایانه ای مجموعه معاونت خدمات شهری و سامانه 137، شورای اسلامی شهر کرج، معاونت حمل و نقل و ترافیک و کمیسیون ماده 100 توسط فاوا ارایه می شود.
خدمت رسانی به خانواده بزرگ شهرداری کرج، با وجود تنوع در نیازمندی ها، انواع مختلف ابزارها و سیستم های مورد استفاده و طیف گسترده کاربران، وظیفه ای دشوار است. در واقع فاوا به عنوان یکی از جوان ترین و کوچک ترین اعضاء خانواده بزرگ شهرداری کرج، وظیفه سرویس دهی به حجم بالایی از کاربران را بر عهده دارد. در حالی که از نظر آماری نسبت تعداد افرادی که مشغول خدمت رسانی به سرویس گیرندگان هستند،  10 درصد است. یعنی از نظر آماری، جمعیت سرویس دهندگان تنها 10 درصد سرویس گیرندگان است.
بر اساس اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، وظیفه خدمت رسانی به شهرداری کرج در کلیه حوزه های زیرمجموعه فناوری اطلاعات به عهده این سازمان است. بر همین اساس از ابتدای شکل گیری سازمان تا کنون، سرویس دهی به ستادمرکزی شهرداری کرج و مناطق دوازده گانه توسط این سازمان انجام گرفته است. البته طی تفاهم نامه هایی که طی ماه های اخیر با برخی سازمان ها منعقد شده، سازمان اتوبوسرانی، عمران، پسماند، خدمات موتوری و تاکسیرانی نیز به این فهرست اضافه شده اند. همچنین کلیه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری و پشتیبانی از سیستم های رایانه ای مجموعه معاونت خدمات شهری و سامانه 137، شورای اسلامی شهر کرج، معاونت حمل و نقل و ترافیک و کمیسیون ماده 100 توسط فاوا ارایه می شود.
این خدمات شامل پشتیبانی از UPS ها، دستگاه حضور و غیاب، شارژ، تعمیر و نگهداری پرینترها، پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری PC  و All in one  و سرویس دوره ای سیستم ها است.
در واقع سرویس دهی به این حجم بالای کاربران، یعنی نزدیک به 2 هزار کاربر و سیستم، پشتیبانی از 12 منطقه، 6 سازمان، 3 معاونت تنها با تعداد 26 نفر نیرو اجرایی می شود. تنها در ستاد مرکزی شهرداری کرج نزدیک به یک هزار دستگاه سیستم رایانه ای وجود دارد. علاوه بر این، تعداد 250 دستگاه اسکنر در کل مناطق، ستاد مرکز و دیگر سازمان ها وجود دارد که نگهداری و تعمیرات آن توسط کارشناسان متخصص سازمان صورت می گیرد.
 
 
 

1395/1/22 یکشنبه

 پروژه های حوزه داده های مکانی 

پروژه طراحی و تولید اطلس فرهنگی شهر کرج
نرم‌افزار اطلس فرهنگی که به سفارش حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهر کرج در مجموعه سازمان فاوا تهیه و تولید شد، نرم‌افزاری است که با توجه به شناخت وضع موجود در محدوده خدماتی کلانشهر کرج اقدام به تحلیل نیازهای فرهنگی، مذهبی، تفریحی، آموزشی و ورزشی این کلانشهر و مقایسه آن با وضع ایده‌آل شهری می نماید. این اطلس به طور کلی شامل اطلاعاتی از ابعاد گوناگون فرهنگ و از چندین حوزه مربوط به مباحث فرهنگی است. نمایش ارتباط انسان و محیط، گروه‌های انسانی (قومی، زبانی، شغلی، اجتماعی، اقتصادی و ...) و  اماکن فرهنگی و خدمات اجتماعی شهر از طریق این اطلس امکان پذیر شده است. این اطلاعات به شکل لایه های اطلاعاتی در نرم افزار قرار داده شده اند و تحلیل رابطه بین این اطلاعات نیز از طریق اطلس امکان پذیر است. با کمک چنین نرم افزارهایی می توان وضعیت شهر از لحاظ فرهنگی و اجتماعی را تحلیل نمود و نسبت به بهبود نقاط ضعف یا تقویت نقاط قوت اقدام کرد. به این ترتیب که سرانه های مختلف فرهنگی و اجتماعی از طریق آن قابل مشاهده است و گزارش های مدیریتی استخراج شده از آن می تواند مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی باشد.
 
سامانه Web GIS شهر کرج
سامانه Web GIS شهر کرج، در سال 1389 راه اندازی شد.این سامانه شامل بیش از 142 لایه اطلاعاتی است که در 5 گروه طبقه بندی شده اند. این لایه ها شامل، لایه اسامی و طبقه بندی معابر، بانک ها، مراکز درمانی و داروخانه ها عوارض مهم شهری( از قبیل ادارات، موسسات و ... )، ساختمان های شهر (کاربری طرح تفصیلی، کد نوسازی و ...) ، پیاده روها و مناطق 12 گانه می باشند و هر کدام دارای تعداد زیادی لایه فرعی هستند. از پاییز سال 92، شهروندان و سازمان ها می توانند جهت استفاده از  سرویس Web GIS می توانند به آدرس fava.karaj.ir مراجعه کرده و به پایگاه اطلاعات جغرافیایی شهر کرج دسترسی پیدا کنند. اطلاعات موجود در لایه ها بر اساس تغییراتی که در شهر صورت می گیرد، به صورت مستمر به روز رسانی می شوند.
 

پروژه محله بندی، ناحیه بندی شهر کرج

با استفاده از نقشه های طرح جامع  آمار جمع آوری شده از مرکز آمار ایران و تطبیق این نقشه ها با خیابان ها و محلات شهر کرج، پروژه محله بندی و ناحیه بندی بر اساس مناطق 12 گانه در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج اجرایی شد.

این نقشه ها با توجه به قوانین تایید شده وزرات کشوردر مورد محله بندی ناحیه بندی و جداول موجود در واحد مدیریت داده های مکانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات تهیه شد. خروجی این نقشه ها برای تمامی واحدهای شهرداری کرج از جمله معاونت خدمات شهر به منظور اجرای عملیات رفت و روب، تهیه آمار محله ها و مغازه ها و تعیین حد و مرز مناطق به طور دقیق مورد استفاده خواهد بود. 

 

1395/1/22 یکشنبه

 پروژه های حوزه نرم افزار 

پروژه سیستم یکپارچه اتوماسیون شهرسازی، نوسازی و اصناف

در راستای ایجاد شهرداری الکترونیکی  و ارائه خدمات به شهروندان، پروژه سیستم جامع اتوماسیون شهرسازی در شهرداری کرج راه اندازی گردید. با تحقق کامل این پروژه، امکان ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان در حوزه شهرسازی ایجاد خواهد شد. این خدمات شامل مشاهده اطلاعات دقیق ملک، اطلاع از ضوابط و مقررات شهرسازی، اعلام محاسبه تراکم از طریق اینترنت، پرداخت الکترونیکی عوارض نوسازی، درآمد و اصناف می باشد. لازم به ذکر است با ورود اطلاعات کلیه پرونده های مناطق به سیستم و اسکن اوراق پرونده، گردش فیزیکی پرونده ها به طور کامل حذف خواهد شد و با پیاده سازی کلیه زیرسیستم های سامانه شهرسازی از جمله زیر سیستم مهندسین ناظر، کمیسیون ماده صد، املاک و مستغلات، مانیتورینگ و... ارجاع پرونده ها بین حوزه های مختلف نیز به صورت مکانیزه انجام خواهد گردید.

پروژه ایجاد سامانه واسط پرداخت الکترونیکی
از آنجایی که شهرداری ها یکی از بزرگترین نهادهای خدمت رسان در شهرها هستند، طیف وسیعی از مخاطبان و خدمت گیرندگان با این مجموعه در ارتباطند و این مساله ضرورت ارتقاء و بهبود مستمر سیستم های خدماتی مورد استفاده را افزایش می دهد. شهرداری ها دامنه وسیعی از وظایف را برعهده دارند و شهروندان به طور روزانه برای امور مختلفی به این نهاد مراجعه می کنند. همچنین، بخش عمده ای از این خدمات مبادلات مالی را به دنبال دارد که مساله شیوه های پرداخت را در این نهاد به چالشی بزرگ بدل کرده است. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بازوی اجرایی شهرداری کرج در حوزه فناوری، وظیفه راه اندازی سامانه های الکترونیکی خدمت رسانی در حوزه های مختلف شهرداری را به عهده دارد. سامانه هایی مربوط به حوزه شهرسازی و معماری، حوزه مالی و اداری، حوزه خدمات شهری و 137، حوزه عمران و مدیریت پروژه های عمرانی، حوزه حمل و نقل و ترافیک و فرهنگی و اجتماعی...
در هر کدام از این حوزه ها سامانه ها و نرم افزارهای متعددی مشغول ارایه خدمت به شهروندان هستند که بسیاری از آنها نیاز به اتصال به سامانه های مالی و درآمدی را دارند. سازمان فاوا با طراحی نرم افزار واسط، ارتباط لازم میان این سامانه ها با سامانه های مالی را برقرار کرده تا شهروندان قادر باشند مبادلات مالی خود با این مجموعه ها را با سرعت و سهولت بیشتر اجرایی کنند. از طرفی اتصال سامان های مالی با بانک ها و ایجاد یک چرخه کامل در جهت ارایه خدمت از دیگر چالش هایی بوده که سازمان فاوا از آن سربلند بیرون آمده است.
سامانه مکاتبات و دبیرخانه تحت وب در جهت حذف کاغذ از مکاتبات؛ امکان مکاتبه بین سازمانی به صورت الکترونیکی...
یکی دیگر از اقدامات شاخص سازمان در سال جاری، راه اندازی سامانه مکاتبات تحت وب در کلیه مناطق و سازمان های تابعه شهرداری کرج بوده که امکان ارجاع نامه ها به صورت سیستمی و حذف کاغذ از مکاتبات ادرای را فراهم کرده است. از آنجایی که بخش عمده ای از فعالیت ها در شهرداری کرج از طریق مکاتبات ارجاع یا پیگیری می شود، مساله نامه های اداری و ساماندهی سیستم مورد استفاده برای آن به شدت مورد توجه بوده است. به این ترتیب با راه اندازی این سامانه فرایند گردش نامه ها و مکاتبات اداری به صورت سیستمی انجام می شود تا فرم کاغذی نامه از دستور کار حذف شود.
 
راه اندازی پورتال پرداخت عوارض خودرو گامی درجهت ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان
به منظور افزایش راندمان کاری، دقت و سرعت عمل در خدمت رسانی به شهروندان، سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو در مجموعه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج طراحی و تولید شده است. این نرم افزار امکان ثبت اطلاعات خودروها و صدور فیش جهت پرداخت عوارض در بانک ها را ایجاد کرده است. با مراجعه شهروندان به واحدهای عوارض خودرو مستقر در شهرداری های مناطق، امکان ثبت اطلاعات خودرو، محاسبه مبلغ عوارض خودرو، صدور فیش جهت پرداخت در بانک ها، صدور مفاصا طبق تعرفه سازمان مالیاتی کشور و ثبت فیش های پرداختی وجود خواهد داشت. علاوه بر این با ایجاد دسترسی های مدیریتی در این نرم افزار، قابلیت گزارش گیری از میزان وصول عوارض، مقایسه درآمد به هزینه و نحوه فعالیت کاربران وجود دارد. علاوه براین، قابلیت بومی سازی بنا به شرایط موجود در واحدهای عوارض خودرو دیگر شهرها، به روز رسانی و تحت وب کردن این نرم افزار نیز وجود دارد.این سامانه با توانمندی تیم برنامه نویسی سازمان فاوا و با توجه به شرایط اختصاصی شهرداری و بومی شهر کرج در سال 1393 برای نخستین بار طراحی و تولید شد. پس از طی فاز طراحی، اجرا و توسعه، هم اکنون این نرم افزار در فاز بهره برداری است و بر حسب مورد و نیازهای حوزه بهره بردار، تغییرات لازم در آن ایجاد شده و به صورت مداوم پشتیبانی از آن انجام می گیرد. اقدامات صورت گرفته در 6 ماهه نخست سال جاری، زمینه پرداخت عوارض خودرو از طریق پورتال را فراهم کرده است.  به این ترتیب شهروندان قادر خواهند بود با اطلاعات خودرو خود و مبلغ عوارض مربوط به آن را در سایت مشاهده کرده و از طریق سیستم پرداخت الکترونیکی نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند. از دیگر سو این سامانه با دیگر سامانه های مالی موجود در شهرداری در ارتباط بوده و تسویه عوارض سنوات گذشته، یا مشاهده مبالغ پرداختی نیز از طریق سایت امکان پذیر است.

پروژه نرم افزار حقوقی
 

به منظور حذف رویه های زاید اداری، افزایش امنیت و مدیریت بهتر اطلاعات، نرم افزار جامع حقوقی در مجموعه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج، تولید شد. با بررسی های کارشناسی در حوزه های حقوقی، با همکاری اداره حقوقی ستاد مرکز ، طراحی فرایند جمع آوری اطلاعات آغاز شد. با استفاده از این نرم افزار امکان ثبت پرونده ها به تفکیک نوع، امکان هشدار بر اساس اخطاریه های ثبت شده، امکان جست و جوی،اسکن، ثبت و گزارشگیری از پرونده ها وجود خواهد داشت. به این ترتیب با استفاده از این نرم افزار، کلیه اطلاعات مربوط به پرونده های حقوقی از طریق فرم های طراحی شده، درون سیستم ثبت می شود و با دسترسی های مختلفی که ایجاد می شود، امکان مشاهده اطلاعات و بررسی روند دادرسی پرونده ها وجود خواهد داشت.

در حال حاضرنرم افزار در فاز توسعه قرار دارد و  برنامه نویسان با همکاری اداره حقوقی در حال به روز رسانی و ویرایش نرم افزار هستند.


پروژه سامانه 137

سامانه مدیریت شهری به عنوان پلی میان شهرداری و مردم، درصدد پاسخگویی به شهروندان در مورد مشکلات و نیازهای آنان در زمینه های مرتبط با شهرداری است. بنابراین هریک از شهروندان در سطح شهر کرج چنانچه هر نوع مشکل و یا درخواستی در رابطه با فعالیت های شهرداری داشته باشند می توانند به طور شبانه روزی با سه عدد 137 تماس بگیرند. آنچه خدمات این سامانه را متمایز می کند این است که تماس های انجام شده پس از 48 ساعت قابل پیگیری است و چنانچه به آن رسیدگی نشده باشد فرد می تواند علت عدم انجام آن را پیگیری و از جزئیات آن مطلع شود. این خدمت از سال 1385 در مجموعه شهرداری کرج ایجاد شد اما از سال گذشته، این خدمت با همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، به صورت الکترونیکی به شهروندان ارایه میشود. به این ترتیب امکان ثبت الکترونیکی درخواست ها توسط اپراتورها ایجاد شده و پس از ثبت، کد رهگیری از طریق سامانه به شهروندان ارسال می شود. با ایجاد زیرساخت های لازم، ثبت اینترنتی درخواست ها توسط شهروندان نیز امکان پذیر خواهد شد.

 پروژه نرم افزار دبیرخانه، پرسنلی ، حقوق و دستمزد

نرم افزار اتوماسیون اداری شامل زیرسیستم های دبیرخانه، پرسنلی و حقوق و دستمزد است. با استفاده از این نرم افزار گردش مکاتبات سازمان  سامان دهی شده و با حذف کاغذ موجبات صرفه جویی در زمان و بهره وری نیروی انسانی و پیشبرد امور فراهم آورده شده است. امکان ارجاع و پیگیری نامه ها به صورت الکترونیکی، محاسبه حقوق و دستمزد، گزارش کارکرد پرسنل و ثبت اطلاعات کارکنان از طریق این نرم افزار فراهم شده است.

1
تعداد بازديد اين صفحه: 102395
تعداد بازديد کنندگان سايت: 44692183 تعداد بازديد زيرپورتال: 717946 اين زيرپورتال امروز: 276 سایت در امروز: 15223 اين صفحه امروز: 22
1395/5/30 شنبه
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری کرج می باشد .